آفتاب
مهر خبر می‌دهد؛

آزمون مشکوک استخدام بخش خصوصی | وزارت کار: بی‌خبریم، مجوز ندارند!

آزمون مشکوک استخدام بخش خصوصی | وزارت کار: بی‌خبریم، مجوز ندارند!

تبلیغات گسترده برای آزمون «استخدام بخش خصوصی» در حالی انجام می شود که وزارت کار که به عنوان متولی این آزمون معرفی شده، برگزاری آن را تایید نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، اخیرا در رسانه ملی شاهد تبلیغات گسترده برای برگزاری آزمون استخدام بخش خصوصی هستیم و در همین ارتباط نیز وبسایت مربوط به این آزمون راه اندازی شده که پر از ابهام و مغایر با سیاست‌های اشتغالزایی دولت است.

برنامه‌های کلان اشتغالزایی دولت مدتها قبل در قالب دو برنامه «اشتغال فراگیر» و «اشتغال روستایی و عشایری» تبیین شده و ثبت نام متقاضیان هر یک از این طرح‌ها به انضمام جزئیات هر برنامه، از طریق سامانه کارا به عنوان مرجع رسمی در دسترس متقاضیان است.

در عین حال، در فرایند اجرای هیچ یک از برنامه‌های اشتغالزایی دولت طرحی تحت عنوان «استخدام بخش خصوصی» مشاهده و اطلاع رسانی نشده است اما در تبلیغات تلویزیونی «آزمون استخدام بخش خصوصی» و  در وبسایت این آزمون به نشانی  www.inre.ir  اینگونه عنوان شده که  دو نهاد دولتی «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و همچنین «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» برگزار کننده و سیاست گذار این آزمون هستند.

بر اساس آنچه که در این سایت اعلام شده، «آزمون استخدام بخش خصوصی با مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، برای دومین سال و در ۲۲۲ عنوان به صورت سراسری برگزار می‌گردد.»

همچنین در شورای سیاستگذاری سایت استخدام بخش خصوصی نام چهار نفر از معاونان وزیر کار و برخی دیگر از مسئولان دولتی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری آزمون دیده می شود.

دریافت ۱۰۰ هزار تومان از کارجویان!

نکته قابل تامل اینکه در جریان ثبت نام از کارجویان در این آزمون،  هر فرد متقاضی شغل مجاز است  دو عنوان شغلی را انتخاب کند که برای عنوان شغلی نخست مبلغ ۵۷ هزار تومان و برای عنوان شغلی دوم نیز مبلغ ۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان وجه دریافت می شود؛ به عبارتی برای ثبت تقاضای دو عنوان شغلی از هر متقاضی مبلغ ۹۹ هزار و ۳۰۰ تومان وجه در قبال ثبت نام و بدون تعهد ایجاد شغل دریافت می شود.

همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده، در این سایت که ظاهرا در سال گذشته نخستین آزمون استخدامی بخش خصوصی را برگزار کرده، برای آزمون امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی ثبت نام کرده اند. با این حساب برگزار کنندگان آزمون تا اینجا حدود ۱۵۰ میلیارد تومان کسب درآمد کرده اند.

کد N1972575

وبگردی